In Maleisië vieren ze in het najaar het Mooncake Festival. De afgelopen jaren is de manier waarop dit feest wordt gevierd sterk veranderd. Het Mooncake Festival is veranderd in een grote marketing hype. De mooncake promoveerde van traditionele Chinese delicatesse naar highclass product.

Maleisië is een land dat veel verschillende nationaliteiten kent en nog meer verschillende culturen. Elke cultuur heeft haar eigen officiële feestdagen en al deze feesten worden op nationaal gevierd. Maleisië staat dan ook op de tweede plaats, na Thailand, op de ranking van landen met de meeste feestdagen.

Het Mooncake Festival is een van de grootse feesten die de Chinese cultuur kent. Tijdens dit festival worden er speciale gebakjes gemaakt, genaamd mooncakes. Deze van oorsprong Chinese delicatesse kent een bijzondere geschiedenis die vergeten lijkt te zijn.

Ieder jaar strijden hotels en restaurants in Kuala Lumpur tegen elkaar om de mooncake met de meest creatieve vulling en vorm. Zo waren er dit jaar mooncakes met vullingen van sambal, avocado vanilleroom en zoete aardappel. Ook het uiterlijk van de mooncakes wordt ieder jaar meer bijzonder. Perfecte afdrukken van een prachtige roos of Chinese tekens, het kan tegenwoordig allemaal.

Door de grote marketinghype die schuilgaat achter de mooncake verandert de traditionele Chinese delicatesse in highclass products. De mooncakes, per vier verpakt in prachtige versieringen, worden gebruikt als chique geschenk bij zakendeals. Het nadeel hiervan is dat de mooncakes elk jaar duurder worden.

Mevrouw Ng Swee Chin heeft haar leven lang gewerkt als lerares op een basisschool, een hele fijne baan waar ze altijd veel plezier uit heeft gehaald. “Maar veel geld verdien je er niet mee”, vertelt ze. Mevrouw Ng Swee Chin weigert dan ook geld neer te leggen voor de Chinese cakejes. Zij heeft voor dit probleem een oplossing gevonden. In haar eigen keuken maakt zij voortaan de mooncakes voor haar familie.

De goedkoopste mooncakes zijn te koop vanaf vier euro. Mevrouw Ng Swee Chin legt uit dat de oorsprong van dit festival bij de Legende van de maangodin van onsterfelijkheid ligt. Deze legende vertelt dat de keizer van China verplicht is in het najaar offers te brengen aan de godin van de maan.

Volgens een Chinees volksverhaal uit de tijd van de Yuang Dynastie is er meer met de mooncakes van doen. Tijdens deze dynastie regeerden de Mongolen over China. Rond 1360 vond er een revolutie plaats onder leiding van Zhy Yuangzhang. Deze slimme Chinese leider bracht een gerucht de wereld in dat het eten van mooncakes speciale bescherming gaf tegen een verzonnen volksziekte. Vanwege dit gerucht kwam de productie van de mooncake in een stroomversnelling. Binnen in elke mooncake die gemaakt werd zat een geheim berichtje dat de bevolking op de hoogte bracht van de Han Chinese Opstand, gepland op de vijftiende dag van de achtste Lunarmaand van de Chinese kalender. “Die dag is een officiële feestdag geworden,” vertelt Mevrouw Ng Swee Chin.

Ten slotte vertelt Mevrouw Ng Swee Chin dat de mooncakes niet alleen werden gebruikt als omhulling voor een geheim briefje. De mooncake zelf kon ook worden gebruikt als briefpapier. Tijdens de Ming Revolutie werden er geheime berichten afgedrukt op de buitenkant van de cakejes. Zij werden in per vier verpakt in elk vier losse stukken. De ontvanger van de mooncakes kon de boodschap alleen herleiden door zestien stukken mooncakes als een puzzel in elkaar te leggen. Nadat de boodschap was gelezen, werd het bewijs vernietigd door de mooncakes op te eten.

Deze mythes niet meer terug te vinden in de jaarlijkse viering van het Mooncakefestival, vertelt Mevrouw Ng Swee Chin bedroeft. “Ik wil dat het eten van een mooncake iets bijzonders blijft en daarom maak ik ze zelf. Het is helemaal niet ingewikkeld”, verklaart ze.

De Chinees-Maleisische vrouw laat trots haar mooncakes zien. In de lichtgroene cakes zijn sierlijke Chinese tekens te zien. Ng Swee Chin legt uit dat deze tekens de wens bevatten voor een lang en harmonieus leven. Ondanks dat de mooncakes worden ingezet als marketingstrategie en het Mooncake Festival enorm is gecommercialiseerd, is de gedachte bij het eten van elke afzonderlijke mooncake uniek.