Gezicht bedekkende kleding wordt steeds meer getolereerd in de (internationale) sportwereld. Dat is goed nieuws voor Nurul Shahnaz. Deze 42-jarige Maleisische ontwikkelde Raqtive. Een merk met sportkleding voor de actieve moslima. “We willen dat moslimvrouwen zich vrij voelen tijdens het sporten.”

Het is een lange rit van het drukke, warme Kuala Lumpur naar het outletcenter, waar de winkel zit die het Maleise Raqtive verkoopt. Bij binnenkomst vallen de kleurrijke burka’s met glitterdetails en hoofddoeken met strassteentjes op. Daartussenin staat een rek met sporthijabs in allerlei soorten en maten. De oprichtster van het merk Raqtive, Nurul Shahnaz, kijkt zichtbaar trots hoe haar zestienjarige dochter ietwat schuchter een felgroene hijab showt.  

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.