Wanneer de klok etenstijd slaat, liggen de producten van marktleider Albert Heijn gemiddeld op zo een vijf miljoen Nederlandse borden. Alhoewel supermarkten zijn opgezet vanuit het idee van individuele keuzevrijheid, is het hoogste tijd om kritisch te kijken naar de huidige invloed van supermarkten op wat en hoe wij eten. Supermarkten beïnvloeden namelijk niet alleen wat, hoe en wanneer wij eten, maar hiermee ook de sociaal-maatschappelijke gevolgen ervan. Maar waar komen deze, nu onmisbare, winkels eigenlijk vandaan?

De eerste ‘zelfbedieningswinkel’ in Nederland werd geopend in 1946 door Chris Woerkom in Nijmegen. Deze werd gevolgd door Dirk van den Broek in 1948 en vier jaar later door Albert Heijn in Schiedam. Dit was een revolutionaire ontwikkeling. Vanaf nu hoefde de klant niet meer in de rij te staan bij de kruidenier om te vragen naar specifieke producten maar kreeg de vrijheid om etenswaren zelf uit de winkelschappen te pakken. Alhoewel dit in het begin met wat gêne gebeurde, vervloog de terughoudendheid verrassend snel en raakte men gewend aan deze nieuwe vorm van keuzevrijheid.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.