Bezuinigingen leidden in het afgelopen decennium tot een boeggolf van uitgestelde miljardeninvesteringen om de Nederlandse marine te moderniseren. Inmiddels is een inhaalslag gaande. Koopt Nederlandse waar als de nationale veiligheid in het geding is, luidt het devies van de overheid. Waarom ging de Belgisch-Nederlandse miljardenorder voor mijnenjagers vorig jaar dan tóch naar een consortium geleid door het Franse Naval Group?

“Ik begrijp de frustratie in Nederland, en dat zeg ik ook tegen Naval. Het is de eerste keer in 500 jaar dat Nederland gaat varen met schepen die niet in eigen land gebouwd zijn.” Aan het woord is Georges Heeren, tot oktober 2016 commandant van de Belgische zeestrijdkrachten en nu directeur bij branchevereniging Belgian Security and Defence Industry. De afspraken tussen België en Nederland hierover zijn volgens hem “niet compatibel (verenigbaar, red.) met de Nederlandse parlementaire procedure. Je kunt een Belgische regeringsbeslissing niet aan het Nederlandse parlement voorleggen”.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.