Gezicht bedekkende kleding wordt steeds meer getolereerd in de (internationale) sportwereld. Dat is goed nieuws voor Nurul Shahnaz. Deze 42-jarige Maleisische ontwikkelde Raqtive. Een merk met sportkleding voor de actieve moslima. “We willen dat moslimvrouwen zich vrij voelen tijdens het sporten.”

Het is een lange rit van het drukke, warme Kuala Lumpur naar het outletcenter, waar de winkel zit die het Maleise Raqtive verkoopt. Bij binnenkomst vallen de kleurrijke burka’s met glitterdetails en hoofddoeken met strassteentjes op. Daartussenin staat een rek met sporthijabs in allerlei soorten en maten. De oprichtster van het merk Raqtive, Nurul Shahnaz, kijkt zichtbaar trots hoe haar zestienjarige dochter ietwat schuchter een felgroene hijab showt.  

“Ik deed veel aan aerobics in een park in Kuala Lumpur”, vertelt Nurul. “Ik wikkelde altijd mijn dunne, oude sjaals om mijn hoofd en maakte deze vast met een knoop. Maar deze werd doorweekt van het zweet en bleef niet zitten. Met mijn man sprak ik over deze irritatie en samen gingen we op zoek naar een hijab-sportmerk. Maar er was geen sportmerk in Maleisië dat passende hijabs voor tijdens het sporten verkocht. Dus besloten we dit zelf te beginnen.”

Dezelfde irritatie tijdens het sporten voelde Nur Ayuni, professioneel schutter in Maleisië. “Ik bleef maar zoeken naar een passende hijab, maar geen enkele zat aangenaam of absorbeerde zweet. Deze aspecten vond ik in de hijabs van Raqtive.”

Ook Huslina Hussain, de coach van het Maleisische Netballteam (een soort basketbal) had moeite met het vinden van een passende sporthijab voor haar team, tot Raqtive op de markt kwam. “Deze sporthijabs zijn een veilig alternatief voor de traditionele hijab en er hoeft geen zorgen worden gemaakt of de hijab wel blijft zitten. Dat was voorheen een probleem. Het is op deze manier voor moslima’s meer comfortabel om te sporten.”

Pinnen
Het maakproces van de sporthijab’s van Raqtive was niet simpel. Het begon met een intensieve zoekperiode naar de hijabs die er wel waren. “We haalden samples uit onder andere landen als Canada. Op basis van deze samples ontwikkelden we ons eigen prototype. Dit duurde wel een jaar, hier zit gigantisch veel werk in. Je moet iets ontwerpen, stoffenmakers vinden met de juiste stoffen en de pasvorm moet goed zijn. Een sporthijab moet comfortabel zijn, simpel, luchtdoorlatend en er ook nog mooi uitzien. Bij een normale hoofddoek houd je hem met allerlei pinnen vast, dat kan natuurlijk niet tijdens het sporten”, vertelt Nurul lachend.

“We begonnen met twee ontwerpen. Eén puur gericht op het sporten en één meer casual. In sommige gevallen moet de hijab de borst bedekken. Onze vrienden pasten de prototypes en gaven feedback. Mijn zus heeft een hardloopgroep en die meiden droegen ze. Weer een andere vriendin deed aan aerobics in het park. Na elke sportsessie kregen we feedback op het gebied van draagbaarheid en functionaliteit en deze feedback verwerkten wij. De verkoop begon online. Ik zat dan in de auto met een tas vol hijabs in alle kleuren en maten op weg naar de koper, zodat deze de hijab kon passen. Daarom zijn we ook deze winkel begonnen.”

Ineens begon het balletje te rollen. “Vrouwen vertelden elkaar erover en tijdens marathons renden vrouwen achter elkaar aan om te vragen waar die ‘leuke, kleurrijke hijab’ vandaan kwam. Ze waren verbaasd dat er zoiets als een sporthijab bestond. Het viel ons op dat de hardloopsters – die elke keer enthousiast reageerden op nieuwe designs - fashionable willen zijn en daar passen onze hijabs bij. Om bij te blijven moet dit merk namelijk ook inspelen op de trends. Nu zie je bij merken als Nike en Adidas veel neonkleuren. Dus hebben we felgroene, roze en paarse accenten in de hijabs.”

Gezonde levensstijl
Maleisische vrouwen worden zich meer bewust van een gezonde levensstyle en Raqtive maakt het voor Maleisische moslima’s mogelijk om te sporten. “Voorheen sportten moslima’s hier weinig, omdat ze de geschikte kleding niet hadden”, vertelt Nurul. “Nu kunnen zij zich veel vrijer bewegen. Elk weekend is er wel een ren-event in Kuala Lumpur. Dit is dus een perfecte markt voor ons merk.”

Dit benadrukt Nur ook: “Er is een reden dat moslimvrouwen minder actief konden zijn in sporten. Ze weten niet dat er sporthijabs in Maleisië bestaan en besluiten om die reden te stoppen of hun waarden overboord te gooien en geen hijab te dragen.”

Moslima’s en hun vrijheid
Naast dat Raqtive een gat in de markt vult, ligt er een diepere filosofie achter het merk. “Ons doel is ook dat moslima’s zich vrij kunnen voelen tijdens het sporten.” Dat dit niet altijd vanzelfsprekend is, bleek tijdens de Olympische Spelen van 2012 in Londen, toen de Iraanse voetbalsters, een judoka uit Saudi-Arabië en het vrouwelijke basketbalteam van Qatar werden gediskwalificeerd vanwege het dragen van gezicht bedekkende kleding. Ook de FIFA sloot om deze reden in het verleden teams uit van deelname aan toernooien. In maart 2014 is de ban op de hoofddoek opgeheven, na een succesvolle testperiode van de Asian Football Confederation.

Huslina wordt emotioneel als ze vertelt over de hijab-ban. “Je bent een internationale atleet en hebt bloed, zweet en tranen doorstaan om jouw land te vertegenwoordigen. En dan op de dag van de competitie mag je ineens niet meer meedoen. Niet omdat je verboden middelen tot je hebt genomen. Dit is door je religie en geloof, die het van jou eisen een hijab te dragen. Dat is discriminatie.”

Nurul vertelt hier meer over: “We werken sinds kort samen met Maleisische sportorganisaties en het ministerie van Jeugd en Sport om sporthijabs legaal te krijgen. Dit is lastig, ons merk is nieuw en het product is nieuw voor de moslima. Wij willen dit probleem oplossen, maar eerst moeten we groter worden. Hoe meer mensen het kennen, hoe meer mensen het dragen, hoe bekender we worden.”

Van familiebedrijf naar wereldmerk
Met de groei lijkt het wel in orde, want anderhalf jaar na de oprichting gaat het goed met Raqtive. “Zo sponsoren we nu zelfs Maleisische atleten als Nur.” Nurul heeft een duidelijk toekomstplan. “We willen ons blijven focussen op hijabs en hier de expert in blijven. We hebben ook plannen om de mannelijke markt te veroveren. Mannelijke moslims dragen nu leggings onder hun sportbroeken, omdat de knieën bedekt moeten zijn. Wij willen met lange shorts voor hen komen.”

Inmiddels is Raqtive wereldwijd bekend. “We krijgen bestellingen van over heel de wereld. We zijn hier nog steeds verbaasd over. Het begon als een klein familiebedrijf, waarbij onze dochters de kaartjes op de hoofddoeken naaiden, terwijl ik met mijn man de bedrijfsstrategie bedacht. Het heeft ons als gezin dichter bij elkaar gebracht.”